Lagunen er delvis ferdig
Nå er det business as usual i første etasje
Utvidelsen til Lagunen Storsenter har nådd en milepæl med åpningen av første etasje som knytter et nytt parkeringsanlegg til hovedinngangen på det eksisterende senteret. Dessuten er taket tett.
Dette markerer ifølge en pressemelding et betydelig steg mot åpningen som etter planen skjer høsten 2025.
Den nye delen tilfører senteret cirka 15.000 nye kvadratmeter. Dette skal ifølge meldingen skape nye møteplasser, og legge til rette for et levende bymiljø.
– Målet er å skape et prosjekt som ivaretar menneskene og nabolaget. Senteret skal gi noe tilbake til byen med opplevelser, restauranter og kafeer i første etasje. Samtidig skal alle funksjoner i bygget danne rammen for attraktive arbeidsplasser, både for senterpersonalet og kontoransatte, sier arkitekt Mikkel Thams Olsen i Biosis.
– Vi ser frem til å åpne utvidelsen neste år. Dette vil ytterligere styrke Lagunens posisjon som et ledende handels- og opplevelsessenter i regionen, samtidig som det blir en integrert del av byens daglige liv, med levende fasader, gågater og torg, si er senterets administrerende direktør Knut Eliassen, administrerende direktør for Lagunen Storsenter.
Arkitektene i Biosis har utformet senteret med fokus på sosial bærekraft og bymessig integrasjon. De mener bygningen åpner seg mot omgivelsene med tilgjengelige uteområder. Restauranter og kaféer langs hele første etasje skaper en levende forbindelse til det offentlige rommet og torg på to sider, mens sørvendte takterrasser på hver etasje gir sosiale uteplasser.
– Vi har ønsket å skape en bygning som styrker både den sosiale bærekraften og de urbane kvalitetene i området. Vi har snudd innsiden ut sammenlignet med hvordan kjøpesentre vanligvis orienterer seg, for å åpne bygget mot byen og bidra til en sosialt bærekraftig utvikling av lokalområdet. Vi har sørget for sømløs integrasjon med det eksisterende bygget, slik at de nye handels- og serveringsarealene er direkte koblet til kollektivknutepunktet, sier arkitekt Morten Vedelsbøl.
Interessen for de nye arealene er allerede stor, og størstedelen av de 15.000 kvadratmeterne er allerede utleid. Ferdig utvidet får kjøpesenteret over 200 virksomheter, inkludert butikker, serveringssteder og tjenestetilbud. Det ukentlige publikumsbesøket forventes å være rundt 150.000 personer, med et årlig besøkstall på over 8 millioner.